יום ראשון, 10 ביולי 2011

שיר לצהרים

ליעל.

אני מנסה לכתוב עבודה. מסערת את מוחי בכיוונים שונים, תרה אחר מקורות מידע בנבכי החלל הוירטואלי ומאמצת את מוחי כדי לחשוב על טיעונים מעניינים וניסוחים קולעים.
לשווא.
כבר שלושה ימים שאני מנסה לעבור את הסף הבסיסי של תחילת הכתיבה ולא מצליחה. מתייאשת. הסכרים עומדים באיתנם ומוחי מסרב לקדוח. אל אוסף הביטים של זכרון שמכונה "עבודת סיכום.doc" נוספו כמה ביטים של שם התלמידה והמרצה ותו לא.

הרהורי ושיעמומי גורמים לי להתמכר לצפייה בתכנית טלוויזיה פופלרית שמערבת תחום עניין אחר שלי - אוכל. במחוזות רחוקים אחרים אני מקבלת השראה פיוטית ומפתחת רעב כשאני צופה מדי יום ביומו בתכניות העונה שעברה והעונה הנוכחית.

וכך אישיותי מתפרצת. עם פתיחת דלת המקרר ודלת הארון וקופסת התבלינים. עם חציל מטוגן קלות ומומלח ועגבניה רכה וגדולה, וכמובן קצת שמן זית ומלח גס ופלפל שחור. ריח שרוף ועדין עולה באפי, וריח הלימון הניגר על הסלט. רוח קלילה מנשבת בהפתעה אחרי שנעדרה ממחוזותינו בימים האחרונים.

אני מתיישבת לאכול צהרים. טעים!


טורטייה עם ירקות אפויים
מה צריך?
למנה יפה לאדם אחד*

טורטייה מוכנה מהסופר (עדיף כזו שאמא קנתה לכם בהפתעה, ועדיף בכלל כזו מקמח מלא). המתכון יעבוד גם על לאפה או על בצק עלים מגולגל של מעדנות, אבל הטורטיה הדקיקה נותנת מרקם אחר.
חציל קטן מאוד, אפילו חצי
3/4 עגבניה בשלה
בצל סגול
3 שיני שום
לתיבול: שמן זית, מלח גס, פלפל שחור גרוס/טחון. כמה עלי כוסברה טרייה.
אופציה חצי-הכרחית: גבינת פרמז'ן מגוררת.

* יש לי טוסטר אובן בינוני ולכן אני מסתפקת במועט. אם יש לכם תנור, תכינו שתיים שלוש בתבנית או בשתי תבניות במקביל, ותוכלו לארח או לאכול את כולן. מבחינת כמויות, אתם מוזמנים להכפיל, וגם לעגל פינות פה ושם - זה לא מתכון מדויק.

מה עושים?
מתחילים עם החציל: שוטפים היטב, מייבשים ופורסים חמש-שש פרוסות דקות יחסית. מחממים במחבת קצת שמן זית. (קצת! חצילים אוהבים שמן בטירוף ואנחנו לא ניתן להם יותר מדי). כשהשמן חם מניחים בעדינות את פרוסות החציל. מחכים קצת (בינתים אפשר להתקדם עם חלקים אחרים של המתכון), והופכים את הפרוסות להזהבה גם מצידן השני. השלב הזה נועד לרכך את החצילים לפני התנור, כדי שכל האפיה לא תקח הרבה זמן. אפשר לחילופין לחמם את חצילים עם כמה טיפות שמן זית עליהם בתנור לפני כן, כעשר דקות. כל הטיגון לא לוקח יותר מחמש דקות, ואז מניחים את החצילים על נייר סופג וממשיכים הלאה.

מרפדים תבנית מתאימה בנייר אפייה ומניחים עליו את הטורטיה. מזליפים מעט שמן זית לכל אורכה ורוחבה וקוטרה, אבל לא יותר מדי. שימו לב שהקצוות שלא יזכו לשמן יצאו מהתנור קשים ואפילו קצת שרופים. זה נהדר! שימו לב גם שהחצילים מגיעים עם עוד שמן, כך שאנחנו מזליפים כאן רק מצע בסיסי עבור העגבניות ולמען ריכוך הטורטיה.

מתחילים לחמם את התנור במצב סטטי (פס למעלה ופס למטה) על כ-200 מעלות.


פורסים את העגבניה ואת הבצל (לטבעות או רצועות). מתחילים בסידורים: כמו בציור של מירו מסדרים במרווחים שווים את כל הירקות. הם בהחלט יכולים לעלות קצת אחד על השני, אבל עדיף לא יותר מדי שכבות. בוזקים מלח גס ופלפל שחור בצורות מעגליות.

עד כאן נשמע טעים, נכון?


והנה שני השידרוגים שניסיתי:
כיסיתי חצי מהטורטיה בפרמז'ן מגוררת בגסות, שנמסה במהלך האפייה. זה הופך את המנה לקצת יותר עשירה ופיצתית, אבל זה לא הכרחי למי שאין לו פרמז'ן או שהוא מנסה להימנע מהפלא הזה. אני חושבת שבפעמים הבאות אכסה ככה את כל הטורטיה.
התכוונתי להוסיף גם שום. אבל שכחתי! ורק אחרי 10 דקות בתנור נזכרתי בו. אז מהר מהר פרסתי שלוש שיניים והוספתי לתבנית. בדיעבד, אני חושבת שאולי זה היה רעיון טוב כי השום הדק נשרף די בקלות, וככה הוא בילה פחות זמן בתנור. מה שאנחנו למדים מכאן זה שאפשר להוסיף את השום מאוחר והוא עדיין ייאפה, אבל שאולי אפשר לנסות לשים אותו כבר בהתחלה אם זוכרים. אנסה בהזדמנות ואספר לכם איך יוצא.

בכל אופן, השלב הסופי הוא להכניס את הטורטיה לתנור ל-20 דקות. שימו לב והימצאו בסביבה אחרי 10 דקות, ועקבו מדי פעם אחרי מה שקורה. בשבע הדקות האחרונות רצוי להעביר את התנור למצב גריל - שייתן השחמה נוספת מלמעלה. התוצאה הסופית צריכה להיות טורטיה שחומה למדי, עגבניות שקצותיהן מתחילים להיות חומים והן רכות ויפות, ושום שגם מתחיל להשחים אבל לא להישרף. והריח, הריח צריך להצטרף!

בתום הזמן מוציאים את התבנית בזהירות מהתנור ומניחים על משטח שיודע לעמוד בעומס החום. מי שאוהב מפזר קצת כוסברה טרייה קצוצה.

אני מודה שלאכול את הטורטייה עשוי להיות פעולה מסובכת, כי היא נרטבת בקלות מהעגבניה ולא כל כך ברור כל העסק. ההמלצה שלי היא לחתוך בעדינות לפרוסות בינוניות ולאכול עם הידיים כמו גדולים.
מה שנהדר במנה הזו שהיא גם יפיפה, גם קלילה וגם משביעה - בדיוק מה שצריך ליד הסלט שלי ביום קיץ חם.


*שידורגים אפשריים:
קישואים ו/או בטטות שיקבלו טיפול דומה לחצילים יהנו מאוד לשבת על הטורטיה.
את התיבול אפשר לרענן עם סומק או זעתר, וכמובן כמה עלים טריים של אורגנו או בזיליקום.

אולי עכשיו אצליח להתקדם עם העבודה שלי...


מעין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה