יום רביעי, 30 בנובמבר 2011

בלי התנצלות

בתחילת השנה קיבלתי החלטה: לאכול יותר בריא, ואם אפשר גם יותר הוגן וראוי. מה זה אומר? לאכול הרבה יותר דגנים, יותר דברים "מלאים", יותר אגוזים ויותר ירקות ופחות בצק לבן, בשר, מוצרים מן החי ושאר מרעין בישין. התכוונתי גם לטגן פחות ולבשל או לאפות יותר.

ובכל זאת, אני סטודנטית. זה אומר שאין לי הרבה זמן, אין לי כסף להשקיע בירקות אורגניים או באגוזים יקרים ולפעמים באמת שפשוט אין לי כח להתאמץ ולהיות יצירתית כדי להכין סיר של עדשים בצורה שגם תהיה טעימה, גם משביעה וגם תספיק לי ולשותפתי לדירה לבערך שבוע של חימום במיקרוגלים של הקמפוס. וגם קר פה בעיר הקודש. קר עד מאוד, ככה שסלטים, עם כמה שאני אוהבת אותם, פשוט לא מספקים בתור ארוחה.

אכן, החיים קשים. אבל אני משתדלת. משתדלת לא להוציא כסף על דברים מפתים אך לא בריאים ויקרים במזנוני האוניברסיטה, משתדלת לדאוג שיהיה אוכל טעים וגם מזין במקרר, ומשתדלת לנצל הזדמנות כשאני בבית לפרק זמן משמעותי בצהרים כדי ולעשות משהו באור השמש הנעים שבמטבח.


כך נולדו העגבניות הממולאות. מתוך שאיפה לנצל את העגבניות שבמקרר לפני שהן תהיינה רכות מדי, וגם לעשות משהו בריא אבל מעניין. זה בריא, כי עגבניות הן בערך הירק היחיד שלא מאבד מערכו התזונתי בחימום, וכי יש כאן בורגול וגם עשבי תיבול. אני מודה שהגבינה קצת פוגעת בכל הענין, אבל זה ממש קצת, אני נשבעת! (וזה לא כל כך הכרחי). מה שנחמד זה גם שזה מאוד מאוד פשוט להכנה, וזה תמיד כיף.

 עגבניות ממולאות בבורגול


מה צריך? למנת פתיחה לשישה סועדים (בכיף אפשר להכפיל כמויות ולעשות אפילו תבנית שלמה)
3 עגבניות בינוניות ומעלה. דרגת הבשלות לא מאוד משנה, אבל עדיף לא בשלות ורכות מדי, כי הן לא יחזיקו.
חצי כוס בורגול דק מושרה (ראו הנחיה)
רבע צרור כוסברה ורבע צרור פטרוזיליה (פחות או יותר, ואפשר גם עם בזיליקום, נענע וכו')
ממש מעט (50 ג') גבינה צהובה קשה מגוררת
רבע בצל
3 שיני שום, או עוד כי זה טעים
מלח-פלפל

מה עושים?
כמה שעות קודם לכן (אפשר גם לילה במקרר) משרים את הבורגול בקצת מים. זה מנפח אותו וזה בעצם כל מה שצריך לעשות עם בורגול לפני שאוכלים.
שוטפים את העגבניות וחוצים אותן לרוחבן. בעזרת כפית מוציאים את התוכן שלהן לתוך קערונת קטנה. משאירים קצת שוליים כדי שבכל זאת נטעם קצת בשר עגבנייה.*


טריק שלמדתי מהשפים של מבשלים: זורים מלח גס על הבפנוכו של העגבניות והופכים אותן על נייר סופג שתגרנה קצת מהנוזלים שלהן. אפשר להשאיר אותן ככה אפילו לשעה, אפשר גם לרבע.
בינתים קוצצים את הבצל הכי דק שאפשר, ובפינה נפרדת של קרש החיתוך עושים אותו דבר גם לשום. מחממים מעט שמן זית במחבת (גם שמן זית זה בריא, אפילו שעומד להיות פה טיגון) ומטגנים את הבצל עד להזהבה. שימו לב שלבצל יש נטייה להידבק למחבת (אפילו שהיא טפלון או נאופלאם בריאות צבעוני אנטי-בקטריאלי ומולטי-פוקאלי) ולכן צריך קצת לערבב אותו מדי פעם. את השום מוסיפים כחצי דקה לפני שהבצל מוכן. {אני יודעת שיש כאן פרדוקס, כי איך יודעים שהבצל תיכף יהיה מוכן? התשובה היא קודם כל שזה לא מאוד משנה, ושאנחנו לא צריכים את השום עשוי well-done, וגם שכשהבצל מתחיל להיות שקוף זה הזמן.}
כשהבצל שקוף ואפילו מתחיל להישרף, מכבים את האש ומניחים אותו להתקרר.

שוטפים את העשבים וקוצצים אותם הכי דק שאפשר. עם סכין כבדה זה עובד הכי טוב, אבל בכל מקרה צריך לעבוד. שמים אותם בקערה. מוספים לקערה גם את הבורגול, אחרי שסיננו אותו ממי ההשריה. מגררים את הגבינה ומוסיפים גם.
אם הבצל עדיין לא קר מספיק (אנחנו לא רוצים שישרוף את העלים כשיפגוש בהם), מתבלים בינתים בנדיבות בפלפל שחור ובמלח (טוב, בלי נדיבות עם המלח, זה לא בריא!). אפשר בינתים גם להפוך את העגבניות שלנו ולסדר אותן בתבנית. עדיף תבנית צפופה יחסית שתבטיח שהעגבניות לא תתהפכנה לצדדים.


הבצל התקרר? יופי, מוסיפים אותו (כן כן, יחד עם השום) לקערה ומערבבים הכל. אני הוספתי בשלב הזה גם קצת מבשר העגבניה ששמנו קודם בקערה אחרת, כדי שיהיה יותר עסיסי.

נכון! זה דומה קצת לטאבולה. רק בלי התיבול של הטאבולה

עכשיו לוקחים כף גדושה מהתערובת ומכניסים לתוך עגבניה. מהדקים באמצעות טפיחה של הכף על התערובת, ומוסיפים עוד מלמעלה. הרעיון הוא שהעגבניות תהיינה מלאות במילוי, ומעל תהיה עוד תלולית יפה.


מכניסים לתנור לחצי שעה עד ארבעים דקות בחום של 180 מעלות.
איך יודעים שמוכן? התלולית שמעל העגבניות מזהיבה-משחימה.


אפשר לשמור לעוד יומיים-שלושה במקרר. ולחמם מחדש, עדיף בתנור או בטוסטר-אובן.

בתאבון!
מעין

*ומה עושים עם כל הטעים העגבנייתי הזה שנשאר? מכינים מלאווח (לא בריא, אבל טעים! מותר גם להתפנק לפעמים). או שעושים מה שאני עשיתי ואוכלים את זה עם כף, מלח ופלפל. אפשר גם להוסיף קצת מלפפון קצוץ ואפילו טיפה פלפל ירוק חריף וזה יהיה מעדן מרענן. במיוחד אם שמים את זה מעל קצת יוגורט.

**שידרוגים אפשריים
חשוב להדגיש שאם יש לכם מעבד מזון אתם יכולים לחסוך לעצמכם את החיתוך דק ופשוט לקצוץ ולערבב הכל יחד.
כאמור לעיל, מגוון שלם של עשבי תיבול יכולים להעשיר את הטעם - נענע, בזיליקום, טימין...
וגם, אפשר להגדיל את כמות הגבינה כדי שתיתן יותר דבק ותהפוך את המילוי ליותר עיסתי. מצד שני, טבעונים יכולים להוריד אותה בכיף, וגם בימות הקיץ נראה לי שזה יותר קליל בלעדיה.
אמא שלי אגב, עושה משהו דומה עם פירורי לחם, צנוברים גרוסים ולדעתי גם גבינה בפנים. אבל זה פחות בריא, ולמי יש תקציב לצנוברים?

תגובה 1:

  1. נשמע ונראה טעים במיוחד! לא חייבים גבינה - טיפת שמן זית תעשה את החיבור בין המרכיבים.
    מחכה למתכון הבא (אולי סופגניה בריאותית :(

    השבמחק